DášaVoňková
Dobrá trafika (Újezd 37) vás zve na Vítání jara první dámy českého folku, které se uskuteční ve čtvrtek 17. 3. 2016 od 20 hodin ve dřevem vytopeném sálku Trafiky.
Málokdo ví, že Dáša Andrtová-Voňková je naše první písničkářka a kytaristka, která se prosadila na evropských a i japonských pódiích. Sama sebe označuje za hudebnici, která se ve své tvorbě nechává inspirovat životem, folklórem, přírodou, archetypy. Publicista Jiří Černý o ní napsal: „Oproti většině folkových interpretů, kteří se ve své inspiraci vracejí nejdále k baroku, tíhne Dagmar Andrtová celým svým typem až k předkřesťanské kultuře. Svůj projev naplňuje tajemstvím, výbušností a drásavou naléhavostí, dotýká se prvních i posledních věcí života. Samotná skvělá kytarová technika ustupuje do pozadí a posluchač vnímá celé vystoupení jako neznámý obřad… Její koncerty se vydělily z tradic světového folku a staly se jeho svátečními chvílemi.“ Poprvé Dáša vystoupila na Západě v roce 1985 na mezinárodním folkovém festivalu ve Vídni. Dášin manžel, Miroslav Andrt, poslal tehdy manažérovi festivalu kazetu s jejími písničkami. Ten nadšeně souhlasil s její účastí, narazil však na Pragokoncert – tehdy jedinou agenturu, která umělcům zprostředkovávala výjezdy do zahraničí. Ti mu odpověděli, že žádnou umělkyni Andrtovou-Voňkovou neznají, a nabídli do Vídně skupinu Plavci. Vídeňský manažer byl ale neodbytný, rok si s Pragokoncertem dopisoval, a nakonec uspěl. Vídeň otevřela Dáše cestu k vystupování v Dánsku, kde na největším evropském hudebním festivalu v Roskilde vystoupila opakovaně třikrát (1986, 1988, 1990).
Finský deník Kansan Uutiset po koncertě Roskilde o ní napsal: „Tisícihlavé publikum nadšeně reagovalo na zřejmě nejsilnější osobnost tohoto festivalu.“ Norský deník Norwegian dally Arbeiderblad reagoval podobně obdivně: „Spadla mi čelist,“ píše kritik, „Stanley Jordan, John McLaughlin, Eddie Van Hallen by se mohli od této ženy mnohé naučit.“ (Dáša Voňková v Roskilde předvedla svůj nový styl kytarové hry – tepací způsob oběma rukama na hmatníku.)
V devadesátých letech byla Dagmar Andrtová-Voňková pozvána poprvé ke koncertování do Japonska, do kterého jí otevřel cestu její obdivovatel, světoznámý mim Min Tanaka. Uvedla se tam skvěle, a byla z toho další dvě koncertní turné v rámci nichž natočila v Japonsku dvě alba.
Vážení přátelé, dovolte abych vás i svým jménem pozval na koncert Dáši Voňkové.
Přál bych si, abyste sálek zaplnili do posledního místa. Dášino umění si to zaslouží.
Ivan Dvořák